Plåtsliprar? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per Wirback, Friday, September 18, 2020, 10:15 (1315 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Nej, begagnade plåtsliprar kan man inte räkna med för 891, eftersom sådana inte kommit till användning hittills. Det finns enklare och mer sofistikerade modeller av plåtsliprar, men alla tillverkas färdiga för en viss spårvidd antingen de är med eller utan speciella rälsbefästningar.

Vad jag tänkte på är att nya plåtsliprar framöver kanske kan vara ett alternativ till nya kreosotimpregnerade furusliprar. De kostar mer i inköp, men håller längre och man slipper kreosotdiskussionerna. (I värsta fall kan det ju även bli förbud).
För en förening med ideell arbetskraft är de också lätta att hantera (låg vikt), man kan jobba smidigt även manuellt med dem och de kan blandas med träsliprar utan problem.

Det finns en problematik med plåtsliprar och spårledningar.
Rent generellt kan man säga att ute i världen används plåtslipers mestadels på sträckor där spårledningar inte finns.

Förvisso finns isolerade rälsbesfästningar för plåtslipers att få enligt tillverkare jag har pratat med, men de driver upp kostnaden rätt ordentligt.

Hurvida detta är ett problem för våra museibanor beror mycket på banans förutsättningar, vissa banor har inga spårledningar alls, medan andra har långa sträckor, tex har ULJ spårledning på ca halva banlängden.

/Per


Hela tråden: