Plåtsliprar? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per Wirback, Friday, September 18, 2020, 13:57 (1288 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Det finns en problematik med plåtsliprar och spårledningar.
Rent generellt kan man säga att ute i världen används plåtslipers mestadels på sträckor där spårledningar inte finns.

Förvisso finns isolerade rälsbesfästningar för plåtslipers att få enligt tillverkare jag har pratat med, men de driver upp kostnaden rätt ordentligt.

Hurvida detta är ett problem för våra museibanor beror mycket på banans förutsättningar, vissa banor har inga spårledningar alls, medan andra har långa sträckor, tex har ULJ spårledning på ca halva banlängden.

/Per


Den där invändningen hörde jag för fyrtio år sedan och problemet var löst redan då. Jag håller inte med om att man undviker att lägga stålsliprar på sträckor med spårledningar. Har du något konkret exempel på hur pass kostnadsdrivande isoleringen är?

Visst är problemet löst rent tekniskt, det finns isolerande rälsbefästning, om det är bra och kostnadseffektivt är en annan sak, beror mycket på behoven. Plåtslipers har andra fördelar, tex bättre stabilitet i makadammen eller termitsäkert, vilket gör att kostnadsökningar etc för isolerad rälsbefästning eller byte till axelräknare kan vara motiverad på stora banor.

Några av tillverkarna av plåtslipers jag pratade med på Innotrans hade isolerade lösningar de visade upp, andra tillverkare hade det inte. Flera sa att stålslipers är mycket vanligare på sträckor utan spårledning, men att det visst går att använda även på spårledningssträckor med hjälp av isolerande befästning. I de mer komplexa infästningarna, tex med Rippenplattor, är tillägget för isolering inte så svårt, men det är inte den billiga typen av plåtsliprar som passar på museibanor som har sådan befästning, utan här passar mer den billiga varianten med två skruv och två klämmplattor.
Isolerad befästning är mer komplex och dyrare, helt enklet fler upplagsytor, plastdelar, styrklackar och klämmor, men jag minns inte hur mycket dyrare.

Om någon bana vill prova isolerad plåtslipers och hittar en bra leverantör är det välkommet, jag är spännd på resultatet, både funktionellt och ekonomiskt.

/Per


Hela tråden: