Plåtsliprar/spårledningar. LAMCO och slutmagneter (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Leif B @, lördag, september 19, 2020, 11:13 (38 dagar sedan) @ Kjell Aghult

...i Afrika, och där var det definitivt inga spårledningar..

En kollega hade en gång "fjärrat" hos LAMCO i Liberia. Han nämnde varför man avstått från spårledningar där:
a) De tropiska åskvädren.
b) Termiterna, som åt det mesta (T ex kablar).
På något sätt fick man systemet med s k slutmagnet robust (Ett slags elektronisk slutsignal).
Även om det bör ha krävt sensorer med "sladdar".

Man fick införa korta spårledningar vid avkännarna för slutmagneterna. Innan man hade spårledningarna så hände det att de tropiska åskvädren skapade såna magnetfält att avkännaren för slutmagneten löste ut linjeblocket medan tåget fortfarande var kvar på sträckan. Kombinationen av avkännare och kort spårledning blev dock tillräckligt pålitlig för att funka. Källa är en f d kollega som varit signalingenjör på LAMCO.

Själva slutmagneten tror jag bara helt enkelt var en magnet, utan någon elektronik. Avkännaren bör då bara behövt vara en reläkontakt som drogs av magnetfältet från slutmagneten. Eller ett ev annat lika starkt magnetfält ...


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum