Längdmätningskonnektion Svartåbanan m fl (Signaler/säkerhet)

av Göran Kannerby, Saturday, September 19, 2020, 15:34 (1307 dagar sedan) @ Anders Svensson

Längdmätningskonnektioner avseende kilometerräkningar från Stockholm C fanns, förutom på Svartåbanan, även på linjen Hallsberg-Avesta Krylbo, strax söder om Sällinge, och på linjen Hallsberg-Mjölby, i norra änden av Fågelsta bangård. På denna bangårdsritning från Gunnar Ekevings hemsida är längdmätningskonnektionen markerad till vänster på bangårdsritningen, alldeles snett ovanför ordet "Vadstena" som markerar smalspårets riktning.

Detta med längdmätningskonnektioner uppkom antagligen då SJ:s ursprungliga kilometerräkningar alla hade sin nolla på Stockholm C och spred sig och grenade av allteftersom nätet spred sig. Man fick då problem med banor som förband två andra statsbanor och löste det på detta sätt. Dessa längdmätningskonnektioner är nu avvecklade och på Hallsberg-Mjölby räknar man nu avgrenat från Västra stambanans kilometerräkning hela vägen från Hallsberg till Mjölby. Jag har hört berättas att det innebar ett herkuliskt jobb att göra om kilometerräkningen (gjordes på 50-talet?) över den tättbebyggda östgötaslätten eftersom inte bara SJ:s egna objekt fick mätas om utan också mängder med ledningar och annat - kilometerräkningen ansågs så välinmätt att också kommuner m fl använde denna som referens...

Den sista längdmätningskonnektionen som avskaffades var den söder om Sällinge (på 80-talet?), men där nöjde man sig med att räkna om så kilometerräkningen från Avesta Krylbo fick fortsätta till Frövi och räkningen Hallsberg-Frövi fick vara kvar... Att även längdmätningskonnektionen söder om Sällinge plockades bort har jag hört förklaras med att det inte längre ansågs bra att samma kilometerpunkt fanns på flera ställen längs samma stationssträcka (Sällinge-Frövi).

Det där med "universalnolla" på Stockholm C blev någon gång i början av 1900-talet ohållbart och då började man gå över till egna kilometerräkningar för nybyggda banor. //Anders

Glöm inte heller att Cst rymmer en av de största "konnektionerna", eftersom nollan finns där det är tio spår i bredd har alla dessa dubbel förekomst av varje sektionstal i ett antal meter.


Hela tråden: