Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 -- f.d. plattform (Bana)

av Ulf Pålsson, Saturday, September 19, 2020, 23:32 (1286 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Okänd X3p vid infarten till Eddavägen ca 1970. Härlig bild som visar den gamla plattformen före korsningen med Näsbyvägen som ska ha tagits ur bruk 1955 om jag är rätt underrättad.

Den här gamla plattformen på banans östra sida omedelbart söder om plankorsningen vid Eddavägen, den har jag funderat en del över. Den ser ut att ha en gammal betongkant. Att den plattformen skulle ha använts till 1955 verkar konstigt. Följande betraktar jag som ”fakta” i målet:

• En ritning från 1911 visar att det norr om plankorsningen finns plattform och ett mötesspår eller sidospår. Söder om plankorsningen anges ingen plattform. (Denna ritning finns på Gunnar Ekevings webbplats.)

• I en utgåva av tidtabellsboken del A från juni 1947 har det tillkommit en vägskyddsanläggning vid Eddavägen.

• På en ritning som är upprättad i november 1947 och godkänd genom påteckning av tillsynsmyndigheten Kungliga väg- och vattenbyggnadsstyrelsen i februari 1948 antyds signalerna mot vägtrafiken vid plankorsningen. Plattform och rundgångsspåret finns norr om plankorsningen. Söder om plankorsningen anges ingen plattform. (Denna ritning har jag laddat ner från nätet, men jag kommer nu inte ihåg varifrån.)

• I ett ändringstryck till tidtabellsboken del A från juni 1948 anges att Eddavägen har fått en infartssignal. Det är sannolikt samma låga förenklade huvudljussignal som används där ända till nedläggningen 1975.

• På en ritning som är upprättad i mars 1959 och ändrad fram till mars 1963 finns infartssignalen med, liksom de K16-lås som fanns för växlarna, och även vägskyddsanläggningen med V-signal och signaler mot vägen. Plattform och rundgångsspår finns norr om plankorsningen. Söder om plankorsningen anges ingen plattform. (Även denna ritning finns på Gunnar E:s webbplats.)

Följande är bara spekulationer från min sida:

• Plattformen söder om plankorsningen byggs när vägtrafiken över plankorsningen ökar. På så sätt kan ankommande tåg söderifrån stanna omedelbart före plankorsningen och samtidigt låta resande stiga av där. Först efter avslutad avstigning dras tåget fram över plankorsningen till ”huvudplattformen”, där passvagn(ar) kan lämnas för rundgång med motorvagnen på rundgångsspåret. Kanske tillkommer plattformen under 1930-talets slut? Hade man börjat med plattformskant i betong då?

• När en vägskyddsanläggning har satts upp 1947, finns det inte längre behov för att låta ankommande tåg stanna före plankorsningen. Trots att plattformen inte rivs utan blir kvar i verkligheten, anses den som slopad. Därför tas den inte med på 1947-48 års ritning.

Vad tror ”stämman” om det?

Edit: Jag noterar i tidtabellsboken del A (vilket jag redan har skrivit i inlägg av Peter Bolin tidigare i år) att mötesspåret vid Dj Framnäsviken upphörde att användas under 1947. Det slår mig att man fram till 1947 lämnade kvar passvagnen där när man kom från Stockholm, och bara motorvagnen gick fram till Eddavägen. För en ensam motorvagn användes förmodligen bara den plattform som låg söder om plankorsningen, och sådana tåg vände alltså förmodligen där. Rundgångsspåret och "huvudplattformen" norr om plankorsningen kom till användning bara vid de förmodligen sällsynta tillfällen då passvagn ändå medfördes till Eddavägen.

När vägskyddsanläggningen 1947 hade införts vid Eddavägen fanns det ingen anledning att stanna före plankorsningen, och det innebar i sin tur att passvagnen inte behövde lämnas vid Dj Framnäsviken utan kunde tas med till Eddavägen. Plattformen där söder om plankorsningen kunde slopas. Detta ledde också till att fjäderväxlarna vid Dj Framnäsviken kunde tas bort och alla tåg trafikera spår 1 där.

Så tror jag att det var! Men frågan kvarstår: När tillkom plattformen vid Evg söder om plankorsningen?


Hela tråden: