Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 -- f.d. plattform (Bana)

av Göran Kannerby, Sunday, September 20, 2020, 10:54 (1307 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Följande är bara spekulationer från min sida:

• Plattformen söder om plankorsningen byggs när vägtrafiken över plankorsningen ökar. På så sätt kan ankommande tåg söderifrån stanna omedelbart före plankorsningen och samtidigt låta resande stiga av där. Först efter avslutad avstigning dras tåget fram över plankorsningen till ”huvudplattformen”, där passvagn(ar) kan lämnas för rundgång med motorvagnen på rundgångsspåret. Kanske tillkommer plattformen under 1930-talets slut? Hade man börjat med plattformskant i betong då?

Jag har en indikation på att plattformskant i betong användes redan på 1930-talet. Det fanns nämligen en sådan vid hållplatsen för Lugnets sanatorium i Växjö. Kollar man sanatoriets historia förefaller det troligt att den byggts just på 1930-talet eller i vart fall inte senare än början av 1940-talet.


Hela tråden: