Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 -- f.d. plattform (Bana)

av Leif B, Sunday, September 20, 2020, 11:38 (1286 dagar sedan) @ Ulf Pålsson


Edit: Jag noterar i tidtabellsboken del A (vilket jag redan har skrivit i inlägg av Peter Bolin tidigare i år) att mötesspåret vid Dj Framnäsviken upphörde att användas under 1947. Det slår mig att man fram till 1947 lämnade kvar passvagnen där när man kom från Stockholm, och bara motorvagnen gick fram till Eddavägen. För en ensam motorvagn användes förmodligen bara den plattform som låg söder om plankorsningen, och sådana tåg vände alltså förmodligen där. Rundgångsspåret och "huvudplattformen" norr om plankorsningen kom till användning bara vid de förmodligen sällsynta tillfällen då passvagn ändå medfördes till Eddavägen.

När vägskyddsanläggningen 1947 hade införts vid Eddavägen fanns det ingen anledning att stanna före plankorsningen, och det innebar i sin tur att passvagnen inte behövde lämnas vid Dj Framnäsviken utan kunde tas med till Eddavägen. Plattformen där söder om plankorsningen kunde slopas. Detta ledde också till att fjäderväxlarna vid Dj Framnäsviken kunde tas bort och alla tåg trafikera spår 1 där.

Så tror jag att det var! Men frågan kvarstår: När tillkom plattformen vid Evg söder om plankorsningen?

Jag har funderat i liknande banor men så här: i rusningstrafik ha man släp med och vände på huvudstationen. Då krävdes grindvakt vid plankorsningen. För att sluppa grindvakt i mellantrafiken och på kvällar och helger, så kompletterade man med plattformen söder om plankorsningen.

Men om Djursholmsbanan räknades som spårväg och inte höll sig med såna finesser som grindvakter, så faller ju mitt resonemang. Liksom om släpet/släpen aldrig följde med norr om Framnäsviken. Byggdes rundgångsspåret i Evg först 1947?

Tidigast troliga plattformsbygge är väl när trafiken till Svalnäs lades ned, men kanske troligare några år senare


Hela tråden: