Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 -- f.d. plattform (Bana)

av Peter Bolin, Sunday, September 20, 2020, 15:38 (1307 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack till Ulf och Thomas för mycket intressant genomgång av historiken när det gäller plattformarna vid Eddavägen. Om jag tolkar uppgifterna som Thomas återger rätt anlades den södra plattformen 1934 i samband med nedläggningen av sträckan Eddavägen–Svalnäs. År 1955 togs den södra plattformen ur bruk, vilket då innebär att den hade varit oanvänd i ca 15 år när Björn tog bilden. Det kan stämma bra med tanke på det måttliga förfallet.

[image]
Så här såg den södra plattformen ut 2016 efter att ha varit ur bruk i över 60 år. Nu är den helt igenvuxen.

Hur var det med avgångstiden från Stockholm Ö för ”koncessionståget” under perioden 27 augusti 1973–31 december 1975? Den var som sagt 13.52 till en början, men var det inte en ändring innan trafiken upphörde helt? Någon som vet?

Tur att min far övertalade min mor att ta med mig när hon skulle till Djursholms Framnäsviken i maj 1968. Hade han inte gjort det hade jag kanske inte hållit på med Eddavägslinjens historia i dag. ;-)

/Peter Bolin


Hela tråden: