Grängesberg Förkastningssprickan 1984 (1 bild) (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Monday, September 21, 2020, 11:23 (1284 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Efter sättningarna 1983 så kunde man kartlägga Förkastningssprickan genom alla de skador som hade uppstått.

Stora skador på Spendrups bryggeris byggnader samt på de bostadshus som stod ovanpå sprickan, varav 2 st måste rivas. Skadeområdet är ju helt beroende på hur mycket löst materiel som finnes mellan det berget och markytan där husgrunderna finnes.

De ekonomiska konsekvenserna av fortsatta sättningar är svåra att överblicka, såvida man inte fullföljer de planer man arbetade på sedan 1960-talet att flytta järnvägen, riksväg 50 till Örabergsdammen från Kyrkogårdskurvan till Silverhöjden samt delar av samhället och Spendrups från riskområdet.

Dessa planer skrinlades 1985 då man beslutat att gruvdriften skulle upphöra och alla framtagna handlingar i ärendet makulerades.

[image]


Hela tråden: