Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 -- f.d. plattform (Bana)

av Ulf Pålsson, Monday, September 21, 2020, 11:40 (1307 dagar sedan) @ Thomas Tell

Nedanstående uppgifter har jag hittat i årsberättelserna, linjeböcker samt i Spårvägssällskapet tidning.

Eddavägen vägövergång 11.100
1949.01.01 ljussignaler m kontrollsignallyktor. ätr linjeboken

Eddavägen vägövergång 11.125
1969 ljussignaler

Eddavägen hlp stn 11.180 Ev
1901
Öppnad
1911
Utlagts plattform 45 m flyttad från gamla hållplatsen
Väntpaviljongen flyttad från gamla hållplatsen samt målad utvändigt
1912
Säkerhetsanordning för befintligt rundspår anbringad
Ny väntpaviljong uppförd
1922
Inlagts spårspärr med kontrollåsförregling av dessa och växlarna
1934
Flyttad söderut
1938-41 stod kuren söder om övergången enligt G Ekwall
1946
Rundspåret har förlängts
1947
Automatisk ljussignalanläggning har utförts
Ny plattform med betongkanter har utförts
1955
Flyttad norrut igen

Plattformar med betongkanter uppfördes på banan redan på 1930-talet.
/tell

Intressant sammanställning. Jag undrar dock över uppgiften "1955 Flyttad norrut igen". Som jag skrev i ett annat inlägg (21 sep 11:30) tror jag inte att plattformen söder om plankorsningen användes efter 1947, eftersom vägskyddsanläggningen då var ibruktagen och man då inte längre kunde lämna passvagnen i Dj Framnäsviken utan ändå måste fram till rundgångsspåret norr om plankorsningen. Detta styrks dessutom av den ritning från 1947-48 som jag nämner i mitt inlägg 19 sep 23:32; på den finns inte skymten av någon plattform söder om plankorsningen. Jag tror alltså att den södra plattformen slopades 1947.

Men, vad var det då som skedde 1955? Kan det ha varit fråga om en plattformsförlängning norrut av den norra plattformen?


Hela tråden: