Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4, -- Framnäsviken (Bana)

av Leif B @, måndag, september 21, 2020, 18:13 (32 dagar sedan) @ Thomas Tell

Motsvarande från årsberättelser om Framnäsviken

Kohagsviken Framnäsviken 1920 t Dj Framnäsviken stn 9.750 Fk
1890
Lokstall för två lok
1907
Personalbostad med tre lägenheter byggts
1916
En envingad och en tvåvingad infartssemafor med ledningar och växelförreglingar uppförda
1917
Schaktning och sprängning för breddning av plattform och beredande av plats för ny väntpaviljong
Ny väntpaviljong upptagande uppvärmd väntsal och tidningskiosk uppsatt
Ny 90 m plattform inlagd
Ny 16 m lastkaj av trä inlagd
1920
Ett vindsrum inretts i betjäningshuset
1922
Avträde från Danderyd uppsatt
1925
25 m ny plattform inlagd
Telefonapparat med extra klocka uppsatt på tågexpeditionen
Automatisk ljussignalanläggning har utförts varigenom för säkerhetstjänsten behövlig bemanning kunnat indragas.
1929
Stationshuset inretts till bostad samt uthuset tillbyggt
1946
Lilla bostadshuset har tillbyggts och WC installerats
1948
Spårsystemet har omlagts

Djursholms ändstation
1897
Källare byggts

Vad är Djursholms ändstation?

/tell

Vad hade egentligen Framnäsviken för funktion och särskilt då 1912-29?

1890-1901 Ändstation med rundgång.

1901-12 släpet lämnades kvar och hämtades upp på väg tillbaka mot stan. (För det fanns väl aldrig rundgångsspår vid "gamla" Eddavägens hållplats (hållplatsen jämte nuvarande Näsbyvägen, väster om "nya" Eddavägen).

1912-29: funktion? Varför hade man tågex och bevakning? Hade man tågmöten där? Eller lämnade man (ibland) släp där trots nya rundgångsspåret i Evg?

1929-47: lämna släpet? tågmöten?

1947/48-1975: hållplats

/funderar
Leif


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum