Omledning av snälltåg (Järnväg allmänt)

av Torger, Tuesday, September 22, 2020, 10:16 (1305 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Maximalt axeltryck på Kristianstad - Älmhultlinjen känner jag inte till men de tyngsta loken torde inte ha trafikerat banan. J- och L11-lok var vid denna tid tillsammans med S- och E-varianter dominerande i Kristianstad. Enligt grafen låg Arkelstorp 15,3 och Immeln 82.8 möh och stigningen bör ha varit ca 17 promille. Glimåkra låg 64,5 och Hultaberg 146,3 möh, så även där var stigningsförhållandena liknande.
Vad gäller mötet i Immeln torde just stickspåret ha använts.
Hur som helst, arrangemanget måste under det dygn det tydligen pågick, ha varit en verklig påfrestning för både maskin- och trafikavdelningen.
Christer Torgersson, Malmö


Hela tråden: