Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 -- Nbp-trafiken (Bana)

av Ulf Pålsson, Tuesday, September 22, 2020, 14:53 (1283 dagar sedan) @ Peter Bolin

En fråga till forumexpertisen: När blev Näsbyparkslinjen huvudlinje i stället för Eddavägslinjen? Var det i samband med invigningen av Näsbyparks centrum 1961? Bangården vid Djursholms Ösby var vid den tiden anpassad för att Näsbyparkslinjen skulle vara anslutningslinje till Eddavägslinjen, vilket den var lång tid efter att Näsbyparkslinjen blivit huvudlinje.

Jag har inget exakt svar, men kan bidra med följande: På Gunnar Ekevings webbplats finns en länk till grafisk tdt 160 för 39 driftsektionen, d.v.s. f.d. SRJ, gällande fr.o.m. 29 maj 1960. Av denna framgår att det i lågtrafik är genomgående tågnummer i 200-serien för tåg mellan Engelbrektsplan och Näsbypark. Tåg i 100-serien går bara mellan Dj Ösby och Eddavägen, inte från/till Engelbrektplan. I högtrafik går det två Djursholmståg med några minuters mellanrum från Engelbrektsplan, varav det första (i 1200-serien) går till Näsbypark. Det andra tåget använder sig använder sig av 200-nummer mellan Stockholm Ö och Dj Ösby, men jag tror ändå att hela det tåget gick till Eddavägen.

Av dessa uppgifter drar jag slutsatsen att Näsbyparkslinjen var "huvudlinjen" för Djursholmstågen sommaren 1960. Kanske skedde ändring från Eddavägslinjen som "huvudlinje" redan tidigare, men tyvärr finns inte 39 drs-grafen i Ekevings grafsamling från 1959, så jag kan inte titta efter.

Enligt utgåvan från maj 1961 av tidtabellsboken del A var det då som mötesstationen i Altorp togs i bruk, liksom det "linjeblockliknande" signalsystem som långt in på 2000-talet fanns mellan Dj Ösby och Altorp samt mellan Altorp och Näsbypark. Det var alltså först från sommaren 1961 som insatståg i rusningstid, de s.k. "kvartstågen", kunde köras på Näsbyparkslinjen.
/up


Hela tråden: