Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 -- Nbp-trafiken (Bana)

av Peter Bolin, Tuesday, September 22, 2020, 16:59 (1284 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack för dessa intressanta upplysningar. Enligt de källor jag har studerat började trafikunderlaget på Eddavägslinjen svikta redan på 1930-talet. På 1940-talet ökade resandet på grund av andra världskriget, vilket motiverade utbyggnaden till dubbelspår på sträckan Djursholms Ösby–Djursholms Sveavägen 1945 för att få bättre tågföring och göra banan mindre känslig för förseningar. Under 1950-talet minskade resandet sakta men säkert år för år, vilket lär ha berott på att de boende i allt större utsträckning började åka bil till och från jobbet och att antalet hembiträden och annan personal i hushållen minskade.

Det verkar således troligt att omställningen till Näsbyparkslinjen som huvudlinje skedde tidigare än 1961. Ett studium av de aktuella tidtabellerna i Sveriges kommunikationer kanske skulle kunna ge svar på frågan. Det faktum att Eddavägslinjen gick genom ett område med huvudsakligen stora villatomter med relativt låg befolkningstäthet påverkade behovet av banan negativt med åren.

Det var många djursholmare som höll Eddavägslinjen högt, så det verkar ha varit svårt för SJ att föreslå en nedläggning utan att drabbas av omfattande protester. Allteftersom 1960-talet led blev trafikunderlaget till slut väldigt svagt. När jag åkte med min mor under lågtrafik åren omkring 1970 kunde vi ibland vara så gott som ensamma i vagnen hela eller större delen av sträckan.

SL verkar ha velat få bort Eddavägslinjen mer eller mindre direkt efter trafikövertagandet 1972. Då gick det bra, så redan i augusti 1973, lite drygt ett år efter övertagandet, var banan i praktiken nedlagd och ersatt med en förlängning av linje 509 från Djursholms Ösby till Djursholms torg och omläggning av linje 616 till ringlinje genom Djursholm. Hur det var med eventuella protester från djursholmarna på den tiden har jag ingen koll på.

/Peter Bolin


Hela tråden: