T44 i Skåne på SJ tiden? (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Thursday, September 24, 2020, 10:13 (1281 dagar sedan) @ K Lemming

Innan SJ delades upp vill jag minnas att när man var i Malmö så stog där T44:or på lokuppställningen. Var användes dessa på den tiden, var det enbart växling runt Malmö, trafik på Ystadbanan och tåg till BKB? Hur betjänades Örtofta på den tiden, T44 från Malmö precis som nu för tiden?

Med hjälp av grafer , omloppsplaner och omplaceringslistor i gammla nummer av "TÅG" går det ju att reda ut något sådär, rättning motages tacksamt .

Från början måste man börja för att få ett sammanhang.
T 73 (T=Tidtabellsperiod som börjar sommaren 1973) nedlägges den genomgående godstrafiken Eslöv- Ystad och all godstrafik till den delen av landet koncentreras till ett godståg som utgår från Malmö.
Draget av ett T21 lok utgår tåget alltså från Malmö godsbangård på morgonen och har avkoppling av vagnar i Ystad och Köpingero innan det når Tomelilla , där går loket i ett godståg till Sjöbo fram och tillbaka plus vagnutagning till Vollsjö vid behov , innan tåget jobbar sig tillbaka till Malmö igen , Ystad har en Z66 för växlingen och har även som uppgift att skjuta på godståget mot Malmö en bit vid start.
Situationen är antagligen ganska ohållbar , tågfärjan till Polen har redan börjat gå.

T43 från Halmstad gör ganska snart entre antingen T74 eller T75, dom byts till Malmö via ett Lördagsgodståg från/till Kristianstad.
Det sätts nu upp två plus ett godståg vid behov mellan Malmö- Ystad.
Ystad får en V4 för godståget till Tomelilla.

Detta rullar nog på fram till att dom första T44 dyker upp i Malmö.
346 och 361 omplaceras från Hagalund 1980-02
362 och 368 gör sällskap 1980-06
Då är det slut med T43 körningen till Ystad .
Man har i många år 4 lok för två planerade turer , Malmö- Ystad- Köpingero.
Till Staffanstorp körs det nu T21 (fram till dom försvinner) och V4 främst, men T44 dyker nog upp där också titt som tätt.

T92 får Malmö två T44 maskiner till , och får släppa sina fyra V4 lok till Nässjö.
T93 kommer tre maskiner till.
T95 kommer tre maskiner till
T96 blir det ju eldrift till Ystad .

Malmö hade ju en ganska stor flotta av Z64 , är väldigt osäker när dom fasas ut.


Eslöv är det som sköter vagnutagningar till Örtofta med sina lok Z64 och Z66 fram till att mattan rycks undan under godstrafiken i lågkonjukturen i början av 90-talet och stora röran bryter ut.
Eslöv är innan en ganska stor station med mycket lokal trafik, och man växlar även samman och klargör direkt godståg som via Trelleborg tar sig till Kontinental-Europa.
Mycket godståg som ankommer och avgår.

Är lite osäker när Eslöv och Lund förlorar sina växellok.

En snabb genomgång hur trafiken sköttes sedan.
T92 utgår växlingen till Örtofta och Lund från Eslöv , det körs fortfarande godståg från/till Malmö både till Lund och Eslöv dvs när växelloket från Eslöv kommit till Lund kommer ett godståg upp från Malmö, godståget återvänder till Malmö och växlingen jobbar sig upp mot Eslöv igen , sedan kommer ytterligare ett godståg upp från Malmö nu till Eslöv och återvänder till Malmö igen, växlingen gör nu en ny vända till Örtofta och Lund.
T93 kommer ett godståg tidigt till Eslöv från Helsingborg , har avkoppling i Eslöv innan det fortsätter till Malmö igen , växlingarna körs någorlunda samma under dagen och på eftermiddagen kommer ett godståg från Malmö och påkopplar vagnar i Eslöv innan det fortsätter mot Helsingborg .
T95 fortsätter inte godståget till/från Malmö utan stannar under dagen i Eslöv .
T97 koncentreras trafiken i Eslöv till Malmö igen, kommer upp ett godståg på morgonen, återvänder som ensamt lok till Malmö, kommer tillbaks som ensamt lok från Malmö på eftermiddagen igen och återvänder med godståg till Malmö.
T98 Växlingen av Lund sköts nu att ett godståg från Malmö, nu dyker nog T44 upp för första gången.
Eslöv och Örtofta sköts som tidigare, med skillnaden att det körs bara ett tåg ToR Malmö -Eslöv.
T00 nu körs det ett godståg från Malmö med två T44 maskiner till Eslöv, där sköter en maskin trafiken till Lund och den andra till Örtofta , innan dom återförenas på eftermidagen och beger sig till Malmö igen.
Nu finns det inget växellok i Eslöv längre, frågan är om det varit en Z66 eller om T44 ersatt tidigare ?
0? delas det ju upp så lund och Eslöv-Örtofta sköts av varsina T44 maksiner från Malmö.

Trelleborg är ytterligare en osäkerhetsfaktor för mig , när ersätts U-loken med T44 för växling av färjorna , det är ju Malmöbaserade maskiner som tar över där också.

Blekingen kustbanan och Helsingborg är ju speratat händelser fram till 2000-talet.
Trafiken på BKB sköts ju av Halmstadbaserade T43 , senare Helsningborgs baserade T43 och senare T44.
Helsingborg får ju sina första T44 1986 för växlingen av Danlink färjorna, senare blir det ju V5 som sköter det.

Långt och lite frågande svarsinlägg .

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: