Varför Brintbodarna-Malung (Järnväg allmänt)

av Harald, Thursday, September 24, 2020, 11:12 (1282 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Vad skulle det vara för "optimeringsfördelar"? Titta på banprofilen:
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J3-Jpeg/Jvm1184_J3_-0306.jpg
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J3-Jpeg/Jvm1184_J3_-0307.jpg
Att man alls kunde komma på att bygga en bana med den profilen när det fanns en annan väg är svårt att förstå. Enligt Järnvägsdata kom valet av sträckningen i eftertid att anses som ett "svårt missgrepp", vilket man får hålla med om. Dock måste man väl ha haft något motiv, men jag tror inte det var något som man kan gissa sig till. Allt man ser vid en första anblick talar mot den sträckningen, utom kanske billigare mark. Motivet om avstånd Malung-Mora är inte särskilt troligt. Huvudsyftet med MVJ var inte kommunikationer inom Dalarna utan en förbindelse från norra och västra Dalarna till Vänern och vidare till västerhavet. I den riktningen är avståndet från Malung 6 km kortare med nuvarande sträckning.


Hela tråden: