T44 i Skåne på SJ tiden?/Tågplaner etc (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Thursday, September 24, 2020, 11:51 (1282 dagar sedan) @ Anders.k.

Tack för en uttömmande redovisning! Några byråkratiska funderingar:
Skrivsättet "T81" etc infördes från just T81. Kanske efter mönster från DSB, som inlett raden med K74 (K=Köreplan). Veterligen DSB första systematiska sådan numrering.

SJ skrev tidigare t ex "tdt 180". Där "tdt" stod för "tidtabell". Sedan 1922-10-01 "rimmade" årtalets och tdtnumrets båda slutsiffror: Tidigare hade de haft var sin talföljd, vilket också märks i tidtabellerna för enskilda järnvägar: Nr 1 var den från invigningen osv. Vilken som betraktades som SJ nr 1 är okänt: Nätet hängde ju än inte samman.

"Ettan" skulle betyda första tdt för t ex år 1980. Någon "tvåa" i sammanhanget är dock okänd.
Idén kom dock tillbaka med t ex T00.1 och T00.2 (Helt separata). Även sådana totala omarbetningar hade tidigare lösts med ändringstryck: Försättsbladet lämnades kvar från grundutgåvan!

På senare år sökte man mer och mer lansera termen "tågplan" för tågkollektivet totalt (Dagens dataprogram heter ju också Train Plan). "Tidtabell" ansåg man mer sammanhänga med färdplanen för det enskilda tåget (Gammal Säo-term: Tjänstetidtabell). Den som idag kallas Körplan, med gamla Veckoordern inbakad.


Hela tråden: