Varför Brintbodarna-Malung (Järnväg allmänt)

av Harald, Thursday, September 24, 2020, 11:52 (1307 dagar sedan) @ BM

Om du följer den nuvarande Västerdalsbanans sträckning är den "djärv".
Branta backar, komplicerad linjesträckning förbi Lugnet, kort sagt, inte alls optimal.

Vansbro som samhälle i sin nuvarande form existerade inte när linjen från Brintbodarna byggdes 1892.

Sträckan Björbo - Vansbro, öppnade först 1907.

I det perspektivet är ju stäckningen Brintbodarna - Vansbor förklarlig.

För övrigt har jag varit och växlat i Brintbodarna ca 1982.

Jag frågade om det var något känt, inte om någon ville gissa, dessutom tydligen utan att kolla kända fakta. "Djärv sträckning" och "branta backar"! Backarna längs den nuvarande sträckningen är ju beskedliga jämfört med Brintbodarna-Malung. Även om Vansbro inte var något samhälle så fanns det en station där, och Brintbodarna var inte heller något samhälle.
Banprofil Brintbodarna-Malung:
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J3-Jpeg/Jvm1184_J3_-0306.jpg
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J3-Jpeg/Jvm1184_J3_-0307.jpg
Banprofil Vansbro-Malung:
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J3-Jpeg/Jvm1184_J3_-0730.jpg
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J3-Jpeg/Jvm1184_J3_-0740.jpg
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J3-Jpeg/Jvm1184_J3_-0750.jpg


Hela tråden: