DVVJ 1985/Årjäng (Järnväg allmänt)
Fast det var inte genomgående tåg Mellerud-Arvika, utan det var byte i Årjäng för vidare färd norrut....
Detta berodde bl a på den obevakade körningen i Årjäng (Från 1979): Låsta växlar delade under obevakad tid bangården i två halvor: Motorvagnarna kom in sida vid sida, men tågmöte i Säo mening undgicks. Samma modell tillämpades på Inlandsbanan i Jokkmokk (nu borta). Ett liknade arragemang fanns i Rimbo: Men här gällde det att separera Stockholms- och Hallstavikstrafiken.
Årjäng drevs de sista åren på 1½ mans stationspersonal, en heltidsman óch en halvtidspensionär. Nyanställning undveks tills Departementet avgjort banans framtid.
Åj är kommunhuvudort och naturligt resmål. Antalet genomgående tågresande var troligen måttligt.
F d DVVJ lär till sist haft flest Säo-undantag (och andra specialbestämmelser) av alla SJ bandelar. Förstås beroende på den osäkra framtiden. Det fungerade då banan drevs av slutna personalgrupper: T ex motorvagnsförarna (Lokf Y) i Mellerud. En "sommarförare" lär en gång ha lånats in från Sävenäs, därifrån van vid huvudlinjekörning. Hen lär ha häpnat!