DVVJ 1985 -- signaleringen vid f.d. Gilserud (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Thursday, September 24, 2020, 14:12 (1309 dagar sedan) @ Kjell Aghult

[img]images/uploaded/202009231614195f6b745b2e6fd.jpg[/img]
Strax Arvika. Kil-Charlottenberg ansluter från vänster. Eller kanske mer rätt att DVVJ från år 1928 ansluter till Värmlandsbanan från år 1867. Verkar inte vara klart in till Arvika ännu. Var det ett gemensamt spår för de båda banorna in till Arvika?

Det var gemensamt spår. Föreningspunkten var länge egen trafikplats, Gilserud. Signatur först Gu, från 1951 Gsu: Man ville låta (den större) bruksorten Gusum på Valdemarsviksbanan behålla sin signatur. 1951 blev också Gsu fjärrstyrd från Arvika i st f tkl på platsen. Från ny Säo 1959 betraktades den som del av Arvika stn.

Jag funderade lite på varför huvudsignalen på fotot inte kan visa "kör 40" ('två gröna') och man i stället har satt upp en hastighetstavla '40'. Det är ju uppenbart att tåg från f.d. DVVJ går genom växelkurva ut på Nordvästra stambanan, och ändringen i säo-1959 till hastighetssignalering i huvudsignaler borde ha lett till att 'två gröna' visades här. Men nu inser jag sambandet. Vid Gilserudsväxeln fanns det bara en huvudsignal strax före växeln, ingen huvudsignal strax bortom växeln. Om den huvudsignal vi ser, den som är Arvikas yttre infartssignal från f.d. DVVJ, hade visat 'två gröna', skulle hastighetsbegränsningen till 40 gällt hela vägen (flera kilometer) fram till nästa huvudsignal, den inre infartssignalen strax före "Arvika bangård". Och det ville man inte. I stället tog man till hastighetstavla för att signalera "växelkurvebegränsningen". Den begränsningen kunde sedan lätt upphävas med en ny hastighetstavlan strax bortom växeln.


Hela tråden: