Varför Brintbodarna-Malung (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Thursday, September 24, 2020, 14:45 (1302 dagar sedan) @ Harald

Förr så byggde man som regel kortaste vägen, backar kunde man klara på olika sätt, dela tågen vid motlut eller köra flera tåg hela sträckan. Kortaste sträckan var som regel billigare att anlägga än en längre väg. Det var anläggningskostnaderna som skulle hållas nere. Det finnes många exempel på detta t.ex. SvJ och HFJ, samma bolags intressenter och ändamålet detsamma, att komma fram till BJ. SvJ besvärlig profil medan HFJ är mycket flack fast mycket längre. Vilken bana av dessa levde längst?
När det gäller att framföra tåg på fd MVJ, FVJ, BSJ, mfl. och dess sträckningar så vet BM mycket väl vad han talar om efter alla dessa år på lok på dessa banor och med tunga tåg och dåligt banunderlag! Sjögång efter storm!


Hela tråden: