DVVJ 1985 -- signaleringen vid f.d. Gilserud (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Thursday, September 24, 2020, 20:20 (1307 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag funderade lite på varför huvudsignalen på fotot inte kan visa "kör 40" ('två gröna') och man i stället har satt upp en hastighetstavla '40'. Det är ju uppenbart att tåg från f.d. DVVJ går genom växelkurva ut på Nordvästra stambanan, och ändringen i säo-1959 till hastighetssignalering i huvudsignaler borde ha lett till att 'två gröna' visades här. Men nu inser jag sambandet. Vid Gilserudsväxeln fanns det bara en huvudsignal strax före växeln, ingen huvudsignal strax bortom växeln. Om den huvudsignal vi ser, den som är Arvikas yttre infartssignal från f.d. DVVJ, hade visat 'två gröna', skulle hastighetsbegränsningen till 40 gällt hela vägen (flera kilometer) fram till nästa huvudsignal, den inre infartssignalen strax före "Arvika bangård". Och det ville man inte. I stället tog man till hastighetstavla för att signalera "växelkurvebegränsningen". Den begränsningen kunde sedan lätt upphävas med en ny hastighetstavlan strax bortom växeln.


En mer delikat fråga är hur man gjorde i motsatt riktning då det förefaller som att utfartssignalen var innerplacerad, men det finns kanske en generell regel som anger att ett signalbesked från en sådan begränsar hastigheten längst fram till driftplatsgränsen (på den tiden stationsgränsen)?

Trafikverket gör visserligen sitt bästa för att man ska få klicka så många gånger som möjligt innan man hittar TTJ-modulerna men när man har gjort det hittar man enkelt följande text i Modul 3 M:

  • 1.12 ”TVÅ GRÖNA” OCH BEGRÄNSNING TILL 40 KM/TIM
  • I system M kan det förekomma att en infartssignal eller utfartssignal som visar signalbild ”två gröna” inte följs av någon annan huvudsignal på driftplatsen. Begränsningen till 40 km/tim gäller då längst till driftplatsgränsen mot linjen

Och på väsentligen samma sätt har det väl varit sedan 1959.


Hela tråden: