DVVJ 1985 -- signaleringen vid f.d. Gilserud (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Thursday, September 24, 2020, 20:21 (1281 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag funderade lite på varför huvudsignalen på fotot inte kan visa "kör 40" ('två gröna') och man i stället har satt upp en hastighetstavla '40'. Det är ju uppenbart att tåg från f.d. DVVJ går genom växelkurva ut på Nordvästra stambanan, och ändringen i säo-1959 till hastighetssignalering i huvudsignaler borde ha lett till att 'två gröna' visades här. Men nu inser jag sambandet. Vid Gilserudsväxeln fanns det bara en huvudsignal strax före växeln, ingen huvudsignal strax bortom växeln. Om den huvudsignal vi ser, den som är Arvikas yttre infartssignal från f.d. DVVJ, hade visat 'två gröna', skulle hastighetsbegränsningen till 40 gällt hela vägen (flera kilometer) fram till nästa huvudsignal, den inre infartssignalen strax före "Arvika bangård". Och det ville man inte. I stället tog man till hastighetstavla för att signalera "växelkurvebegränsningen". Den begränsningen kunde sedan lätt upphävas med en ny hastighetstavlan strax bortom växeln.


En mer delikat fråga är hur man gjorde i motsatt riktning då det förefaller som att utfartssignalen var innerplacerad, men det finns kanske en generell regel som anger att ett signalbesked från en sådan begränsar hastigheten längst fram till driftplatsgränsen (på den tiden stationsgränsen)?

Tycker det ser ut som att det står en signal borta i kurvan, ovanför den högra V-signalen.


Hela tråden: