DVVJ 1985 -- signaleringen vid f.d. Gilserud (Järnväg allmänt)

av Lennart Fransson, Thursday, September 24, 2020, 22:07 (1303 dagar sedan) @ Björn Fura

Det kan tidigare ha varit så som Ulf föreslår, att signalen på bilden kunde visa två gröna sken. Efter nedläggningen av resten av banan till Årjäng låg spåret kvar mellan Gilserud och Jössefors. Fram till dess att det byggdes fjärrblockering mellan Kil och Charlottenberg (färdig 1998-03-25 enligt Järnvägsdata 2009) stod den fristående försignalen till den yttre infartssignalen kvar. Den (försignalen) var på slutet försedd med tre ljusöppningar, men det nedre var igensatt. Försignalen kunde alltså visa ett blinkande grönt sken (eller långt tidigare ett blinkande vitt sken). Lång tid efter att den sista växlingsrörelsen hade passerat var den tänd och blinkade grönt. Enligt JD 2009 lades den återstående godstrafiken Gilserud-Jössefors Östra ned 1989-10-01.

Ja [link=https://www.ekeving.se/r/sr_Ebrsi/A/Ebrsi_445-002.jpg]denna ritning[/link] (som man når via länk i Jonny Saljefeldts inlägg ovan) visar en treskenssignal.


Hela tråden: