DVVJ 1985/Årjäng - Förare. (Järnväg allmänt)

av Calle Wickberg, Friday, September 25, 2020, 15:23 (1306 dagar sedan) @ Karlsson

:-) > > Sista åren hörde de väl hemma i Falköping om jag inte minns fel. I alla fall körningen Mellerud-Årjäng. Om de också körde norr om Årjäng eller om det var förare placerade i Kil låter jag vara osagt.

Vad jag minns hade mellerudsborna all Y-tjänst till slutet. Kils "vanliga" lokf körde däremot
godståget Arvika-Årjäng, TiTo: En "förlängning" av gt Kil-Arvika.
En av Melleruds Y-förare hade förut kört många år Falkenberg-Limmared.
I en förarstatistik från 1987 nämns Ml inte mer. Däremot siste lokf i närliggande Åmål.


Säger inte emot vad gäller Melleruds bemanning på slutet men är nästan säker på att Falköpingspersonal var inblandad på slutet. När jag åkte på slutet så var föraren från Falköping. Kan ha varit så att de stod för reservhållningen. Åldern på de som är placerade där spelar ju också roll. Pensionsavgångar och nedläggning av trafik är ju en stor orsak till att man inte vill rekrytera ny personal. Har inga dokument kvar från den tiden att hänvisa till.
När linjen Kalmar-Nässjö var på väg att läggas ned bemannades den av förare från Kalmar men sista eller två sista tidtabellerna flyttades tjänsten till Nässjö eftersom man ansåg att Nässjö bättre klarade en trafikminskning mot Kalmar som man då hade fått rekrytera till för att klara trafiken till nedläggningen.


Jag känner en tidigare förare från Falköping som var utlånad på något vis till trafiken på DVVJ. Detaljerna kring hur han hamnade där har jag ingen koll på alls.

Jag känner nog samme förare och som jag förstått det av det han berättat var det frågan om att några förare lånades ut (kommenderades?) till Mellerud då där var förarbrist. Kanske till följd av pensionsavgångar som man inte ville ersätta permanent om banan/åkstn ändå skulle läggas ner? Passade kanske bra om ett visst överskott fanns i F: åtminstone en del av förarna där hade ju såväl Y7 som Y1.


Hela tråden: