DVVJ 1985/Årjäng/Landeryd (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, September 26, 2020, 10:22 (1305 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Fast det var inte genomgående tåg Mellerud-Arvika, utan det var byte i Årjäng för vidare färd norrut....

Detta berodde bl a på den obevakade körningen i Årjäng (Från 1979): Låsta växlar delade under obevakad tid bangården i två halvor: Motorvagnarna kom in sida vid sida, men tågmöte i Säo mening undgicks. Samma modell tillämpades på Inlandsbanan i Jokkmokk (nu borta). Ett liknade arragemang fanns i Rimbo: Men här gällde det att separera Stockholms- och Hallstavikstrafiken.


Landeryd hade en liknande lösning med Fri genomfart Värnamo - Halmstad och obevakad slutstation mot Limmared.

Ja, från 1981. Lrd fick då också nytt ställverk, en centralapparat (Begagnad någonstansifrån?) Det gamla ställverket var uteslutet att ändra i. Det var en vevapparat, tillverkad av tyska Jüdel 1906 (Enligt tillverkarskylten). Alltså tillkommen samtidigt med VCJ. 1981 troligen ett av landets äldsta mekaniska ställverk.

Lrd blev som ny grenstation favoriserad. På HNJ linjestationer fanns då alltjämt T-semaforer. Foton finns av två generationer, trä och järn. T ex i närliggande Skeppshult och Broaryd. De tycks bytta på 20- och 30-talet mot vevapparater från AVOS i Örebro. En förutsättning för hastighetshöjning, t ex snabbvagnarna.


Hela tråden: