Pilsnertåget - en skröna? (Järnväg allmänt)

av Måns Johannesson, Saturday, September 26, 2020, 17:46 (1279 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Har aldrig hört om något tåg som kallas pilsnertåget men det utesluter ju inte att någon kallat dem det.

Transporterna gick i jumbocontainers Falköping-Stockholm, de första åren till Älvsjö i Stockholmsändan. Sävenäs hade på den tiden eget Älvsjö-tåg men på återgången gick de via Hallsberg. Några år senare byggde Green Cargo en kombiterminal i Tomteboda och transporterna flyttades dit. Återgående vagnar kunde nu gå i Tomtebodas direktgodståg till Sävenäs (4452) men det är möjligt att vissa vagnar gick via Hallsberg (Hallsbergståget (4462) gick några timmar senare), minns inte längre.

Transporterna gick på tåg så länge Carlsberg hade kvar sin depå i Ulvsunda (dvs. runt 10 år), man gjorde sedan om sin logistik och gick över till crossdocking i Västerås. Initialt med tåg (inte Green Cargo) men jag tror det tog slut snabbt.
Gick vanligtvis 5 dagar vecka men då det var riktigt högt tryck gick det en sjätte dag, alltid med lossning i Älvsjö lördag. Returerna gick då i Älvsjös Malmötåg 4413 vilket på lördagarna gick vid lunch och annars normalt bara innehöll tomma IKEA-containers till Jönköping (Torsvik) och Älmhult.

Vet inte exakt vad du menar med egen vagngrupp men de gick inte som någon avskild vagngrupp med bokad kapacitet utan som vanlig vagnslast, däremot gick förstås vagnarna i praktiken som en egen grupp och utgjorde en rätt stor del av respektive tåg.

Angående industrispåret i Ulvsunda fanns det kvar så länge bryggeriet fanns, intransporter var så vitt jag minns till stor del tomburkar och tomglas. Periodvis (när det gjordes mycket läsk, tex. inför jul) gick det även vagnar med socker men övrig tid behövdes inte det.

/Måns


Hela tråden: