TGOJ Gre, 17/4 1966, bild (Fordon: vagnar)

av Christer Fredriksson, Saturday, September 26, 2020, 20:41 (1301 dagar sedan) @ Ulfe

UIC-numreringen av TGOJ allmänna vagnar urfördes under åren 1966 - 1970 innan allt var klart. Det var många hinder/problem på vägen hur det skulle ske.
Skulle man märka vagnarna 74 SJ, eller eget Förvaltningsnr TGOJ, eller 74 TGOJ, dessutom om TGOJ vagnar skulle ha separata nummerserier, eller ingå i SJ nummerserier.

Enligt dåvarande Verkstadschef Miö Gunde Lanzing så var det segdragna förhandlingar med SJ och UIC samt övriga förvaltningar i Europa om lösningen på problemet.
Gunde hade 5 st förslag som var nära att bli gällande tills någon förvaltning protesterade.

Vissa vagnar hann man omnumrera men fick göras om då den slutliga omnumreringen spikades. Gunde och jag talade ofta om dessa problem då jag besökte verkstaden i Et nästan varje vecka från början av 1960-talet till 1992, med några undantag. De vagnar som tidigt hade märkts 74 SJ hade i samband med denna märkning även skylten ÄGES AV TGOJ. All omnumrering av TGOJ vagnar utfördes i Eskilstuna.

Vagngemenskapen med SJ om antal vagnar per typ/litt ersattes någon gång under 1960-talet av ett fast belopp o pengar på initiativ från TGOJ som då hade ett mycket stort antal litt Gs/Gsh stående utan transportuppgifter men nästan nyreviderade i bl.a. Hållsta grusgrop, Valskog, mfl stationer.

TGOJ blev även ägare till ett antal Lkp-vagnar genom att SJ byggde om ett antal av sina egna mindre litt Gs/Gsh till Lkp-vagnar och då råkade man även ta några TGOJ-vagnar av dessa typer.
Detta skämtade Gunde ofta med vid sina kontakter med SJ. Ordning och reda på prylarna!?!


Hela tråden: