Odaterade bilder från Vislandaskroten (Historiskt material)

av tobbe, Monday, September 28, 2020, 20:08 (1298 dagar sedan) @ ALHE

Om jag inte minns helt fel så är det nog Hr Ekholm som alltid var tillmötesgående vid mina o kompisens besök och gärna visade upp saker som var till salu i ett speciellt förråd. Vi fick också inbjudan att ta en fika med han o personalen matsalen. Jag blev erbjuden att inhandla en kristallkaraff med knopp som hade funnits i en 1:a klassvagn(A5 ?) med gravyren "Sveriges Statsbaner" för 75 kronor men avböjde erbjudandet:-( :-( Vid hemkomsten ett par dar senare så sade min sambo att ring fort son f....n och köp den MEN då var den redan såld...Snacka om största misstaget som jag gjorde, men man får skylla sig själv. Däremot så fanns lite lokskyltar m.m. m.m som fanns med i bagaget. Året var 1970 eller 1971. Minns hans stämma när han basunerade ut att "Ni får inte plocka delar från det blivande museiloket S10 1726" som fanns uppställd. Efter att vi fotat och skruvat ner det vi ville så var det dags att visa upp vad vi hittat. Mycket fick vi gratis men några prylar kostade några "spänn". En Härlig person som vi träffade vid ett par tillfällen under åren som gick. Vi hade liftat med Z65:an i skrottåget Alvesta-Vislanda sittandes i J 1299 som kom från Märsta på väg till Skärbrännaren. Åter med Z65:an Till Alvesta. S10 1726 hamnade sedan I Sundbyberg som uppställt lok.
tobbe


Hela tråden: