Falsterbobanan och kanalen (Bana)

av Göran Kannerby, Friday, October 02, 2020, 19:23 (1274 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jag hade inte hittat någon beskrivning över hur järnvägstrafiken påverkades av bygget av Falsterbokanalen 1940.

Rimligen var det ett trafikavbrott medan den från Köpenhamn inköpta klaffbron lades på plats, men så hittade jag
den här filmen.
Vid ca 8 min nämns att järnvägen sköts i sidled med hjälp av en Caterpillar, och vid ca 12.30 redovisas alternativ för trafiklösningen.

Ett kort trafikavbrott vad det verkar, finns det mer information är jag tacksam.


I boken "Järnvägar på Söderslätt" (Jan-Olov Svensson och Roland Hansson), utgiven av Stenvalls, står att man lade ut ett provisoriskt spår i en båge inåt landsidan fört att hålla trafiken igång under byggnadstiden. Därefter kunde man börja gräva och och gjuta fästena för klaffbron. När denna kommit på plats och kunde öppnas för trafik revs det provisoriska spåret.

Jag åkte ofta på banan under 1960-talet och när banan närmade sig kanalen från norr (dvs från Höllviksnäs och Malmö) gick den i en kurva åt vänster för att förenas med biltrafiken över bron men ungefär där kurvan började gick ett säkerhetsspår rakt fram och slutade i en stoppbock eller liknande. Kanske var detta rakspår den gamla sträckningen? På andra sidan kanalen (alltså mot Ljunghusen och Falsterbo) gjorde banan på motsvarande sätt en högerböj. Det verkar alltså som att det gamla spåret gick rakt fram och att det nya fick göras i en kurva på båda sidor om bron.

Det skulle vara intressant att se en kartbild från tiden innan kanalen var byggd. Järnvägen korsade ju både vägen och kanalen på klaffbron. Det innebär att det måste ha funnits en plankorsning innan kanalen byggdes. Jag har svårt att tänka mig att korsningsvinkeln så där värst liten även om den säkert var betydligt mindre än 90 grader.

Edit: Hittade kartor med hjälp av Lantmäteriets historiska kartor och inser att jag mindes fel. Järnvägen låg på havs-sidan om vägen på båda sidor om kanalen. Kan däremot bekräfta att järnvägen flyttades närmare vägen vid kanalen när den byggdes, rimligen av det mycket enkla skälet att man ville ha en bro istället för två samtidigt som läget för kanalen var givet, den smalaste delen av näset. Därmed blev det en parallellförflyttning på fastlandssidan av bron medan spåret nästan blev rakare på andra sidan.


Hela tråden: