Bromskontoll - tågintegritetskontroll 1962 (Fordon: allmänt)

av Anders_W @, lördag, oktober 03, 2020, 14:14 (196 dagar sedan)

I en presentation av de svenska statsbanorna 1962 omnämns att man då testade en metod för tågintegritetskontroll (koll på att man inte tappat någon vagn), kallad bromskontroll. Vet någon varför det inte blev något av denna?

Utrustningen, som var konstruerad av elbyråns tidigare chef, Hr Karlsberg, bestod av en sändare, som hängdes bakpå sista vagnen och en mottagare i loket. Sändaren hade en pneumatisk cylinder som skickade regelbundna tryckpulser genom bromsens huvudledning. Om mottagaren inte kände av dessa pulser utlöstes ett larm.

Jag kan tänka mig att en del styrventiler (i synnerhet enkammarbromsar) inte skulle tycka om tryckpulsationer i ledningen, och att pulserna måste göras ganska kraftiga för att inte dämpas bort på sin väg genom långa tåg. Men vad fällde avgörandet från SJ:s sida?


Hela tråden:

 

powered by my little forum