Bromskontoll - tågintegritetskontroll 1962 (Fordon: allmänt)

av Harald ⌂ @, Göteborg, lördag, oktober 03, 2020, 20:07 (196 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Om jag inte minns helt fel så var det en utrustning för sistavagnenkontroll. Dvs systemet skulle indikera tåget var intakt och inte tappat någon vagn. Jämför med det i USA använda systemet EoT - End of Train control.

Jag har även för mig att det var kostnadsskäl som gjorde att man inte gick vidare med utvecklingen. Motivering vi tappar inga vagnar. Med den här typen av utrustning finns ett logistik dilemma, utrustningar måste finnas på plats vid t ex tågbildning, delning av tåg till två, etc.

Jo koppelbrott förekommer och man tappar vagnar. SJ ansåg dock att det räckte med spårledningar för detektering. Vilket var en kalkylerad risk, spårledningar täcker in alla fall.

Det blir intressant att se vilken TIMS-lösning som kommer att användas för ERTMS nivå 3, när nu den specifikationen släpps. Där finns krav på Train Integrity Monitoring System -TIMS. Med säkerhet kommer tankarna från 1962 att minnas med, dvs kontroll av bromstrycket men en smartare lösning med enheter (eller annat) som inte kräver energi och logistikhantering, likt existerande EoT koncept.


Hade man 1962 inte krav på att huvudledningen skulle vara kopplad genom hela tåget? Hade man det vore ju behovet av denna idé noll.
Jim


Det lär ju då och då förekomma vagnavkoppling utan tappat huvudledningstryck. Undrar om enbart kopplad huvudledning duger som TIMS.

I så fall behöver man en teknisk kontroll av att man inte har glömt att koppla huvudledningen, vilket den beskrivna apparaten skulle kunna ge.


Hela tråden:

 

powered by my little forum