Herrhult nu och då (Bana)

av Kjell Aghult, Sunday, October 04, 2020, 15:19 (1299 dagar sedan) @ Göran Kannerby

1) Dagens formella trafikplatsläge tycks vara ~300 m väster om det gamla (Linjeböckerna).
2) Hlt saknade länge egentligt ställverk, hade bara infartssignaler. Kunde därför inte trafikeras obevakad.
3) Dagtid tjänstgjorde tkl + stationskarl - den senare mest "växelläggare". I vart fall vissa år hade Hlt planenliga persontågsmöten - som förstås inte fick sinkas. Nattetid var tkl ensam. En av Värmlands med tiden mest kända Säo-män hade som ung stk "varit växelvakt i Herrhult".
4) Båda parter ville dra in stk - tkl bli ensam hela dygnet: Hlt var (före bilåldern) en inattraktiv placeringsort. Platsen vid behov också kunna obevakas för huvudlinjen - vid tågpaus på tvärbanan. Reläställverk lär också ha börjat installeras och i vart fall någon växel hunnit få motordriv: Den fick stk vid behov veva om. Först då lär investeringen ha stoppats, inför Filipstadsomläggningen. Jag saknar dock planerarnas version av saken.
5) Kommersiella trafiken nedlades 1964-05-31 (Fid-omläggningen). Först 1967 kunde dock Hlt avbemannas. Reläställverket hade då bantats ned till en enkel nyckelanäggning, Hlt kunna "behovsbevakas" vid större banarbeten. Dock okänt om det behövdes någon gång.
6) Troligen förföll stationshuset, rivet 1972. Därefter saknades tkl-lokal. Hlt blev nu rent "tillflyktsspår" för banarbetsmaskiner. Nyckelapparaten flyttades till reläkioskens ena gavel.
7) Växlarna till detta spår revs 1999, men signalanläggningen fanns kvar två år till. Först 2001 slutade "gamla" Hlt att existera.
8) "Nya" Hlt (Enbart infrastrukturell station) tillkom 2016, inför fjb i Daglösen. Man önskade mötesmöjlighet norrifrån mot den s k Nykroppakurvan.


Hela tråden: