Ångloket B 1429 nu godkänt med ATC del 1 (Järnvägsmuseet informerar)

av daniel @, fredag, oktober 09, 2020, 12:01 (625 dagar sedan) @ Martin Långström

Vi fick häromåret en bra möjlighet att med hjälp av Svensk Tågkraft i Nässjö, bygga färdigt ATC:n, få fram dokumentation, och få den godkänd. Vi hade goda erfarenheter av just Tågkraft efter byggnationen av ATC i D 432, som fick det med bibehållen K16, vilket torde vara första och hittills enda lok som har det.


NSB EL11 har ATC och förarventil K8, vilket är en spegelvänd K16 (egentligen tvärt om).


Aha,mittåt!/HP


Med ett krånglande arrangemang inne i maskinrummet och den sämre typen av ATC ( Bombardier)

[image]


Ser ut att vara liknande arrangemang som i D 432, dock med modernare grejor i 432.

Vad är det vi ser och hur hade det förenklats av en D3-ventil?


Hela tråden:

 

powered by my little forum