Mariedamm. Utfsi? (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Friday, October 09, 2020, 13:29 (1294 dagar sedan) @ Harald

Av bangårdsritningen att döma är det yttersta växeln man ser på bilden.


Men varför skulle man kostat på sig en utfartssignal på så en liten station?

Troligen förreglar den motväxeln i utfartstågvägen från spår 1.

- - -

Nej, det skälet tror inte jag på. Semaforen stod ju bortom tungspets för motväxeln i sidotågspåret spår 1, den till sidospåret. Trots motväxel i tågvägen är det inget konstigt/ovanligt med en oförreglad sådan till sidospår i en sidotågväg. Och det skulle vara konstigt med en utfartssignal från spår 1, sidotågspåret, när det av allt att döma inte fanns någon från huvudtågspåret, spår 2.

Jag tror att semaforen var utfartssignal för både spår 2 och spår 1, alltså med funktion av "ytterplacerad" utfartssignal, trots att den stod en bit före tungorna i den tågspårsskiljande växeln till höger i bild och trots att den var uppställd till vänster om sidospåret.

Varför fanns den då över huvud taget? Små stationer utan tågspårsskiljande motväxlar i utfartsänden av huvudtågspåret brukade inte ha utfartssignaler i form av semafor. Jag gissar att den fanns för att förregla växlarna vid lastplatsen Jakobshyttan som fanns på linjen före nästa station, Godegård. Denna teori styrks av att Per Forsströms Ställverksregistret uppger, för Jakobshyttan: "Lastplatsblockering till Mariedamm och Godegård driftsatt 1920."

Kanske kan vännen Kjell Aghult dyka ner i sitt arkiv med gamla tidtabellsböcker del A och se om han bekräfta eller dementera min teori angående utfartssemaforen i Mariedamm?
/up


Hela tråden: