Ångloket B 1429 nu godkänt med ATC del 1 (Järnvägsmuseet informerar)

av Peter Flink, Friday, October 09, 2020, 15:11 (1293 dagar sedan) @ daniel

Vi fick häromåret en bra möjlighet att med hjälp av Svensk Tågkraft i Nässjö, bygga färdigt ATC:n, få fram dokumentation, och få den godkänd. Vi hade goda erfarenheter av just Tågkraft efter byggnationen av ATC i D 432, som fick det med bibehållen K16, vilket torde vara första och hittills enda lok som har det.


NSB EL11 har ATC och förarventil K8, vilket är en spegelvänd K16 (egentligen tvärt om).


Aha,mittåt!/HP


Med ett krånglande arrangemang inne i maskinrummet och den sämre typen av ATC ( Bombardier)

[image]


Ser ut att vara liknande arrangemang som i D 432, dock med modernare grejor i 432.


Vad är det vi ser och hur hade det förenklats av en D3-ventil?

D-ventilerna kan fjärrstyras pneumatiskt vilket ATC utnyttjar genom RGV-ventilen som genom en elektrisk signal vid driftbroms (trycksäkning av huvudledning med 1 eller 1,5 Bar) får RGV-ventilen att omvandla signalen till ett pneumatiskt styrtryck som via slangar är kopplade direkt till D-ventilen som i sin tur kopierar styrtrycket till huvudledningen som vid en vanlig bromsmanöver men utan att själva bromshandtaget rör sig.
På fordon utan D-ventil och utan denna finess så måste huvudledningen manövreras på annat sätt, därför sitter det tryckgivare, manöverventiler, spärrventiler mm som utför D-ventilens jobb med driftbromsning, i ett sån läge kopplas K-ventilen helt enkelt bort tillfälligt. ATC systemnödbroms utförs på samma sätt som övriga fordon med en nödbromsventil som syns på bilden till vänster med ett smalt handtag på.


Hela tråden: