Manuell linjeblockering (Signaler/säkerhet)
Även i mekanisk signalteknik fanns (manuell) LINJEblockering, med kontroll av hela stationssträckan och körriktningsvändning. I Siemens´ fabrikat en inte ovanlig typ i Tyskland: En stor portion finmekanik. I Sverige sägs den ha funnits bara på SRJ Täby-Djursholms Ösby.
Fanns faktiskt även på andra sträckor, framför allt på dubbelspår. På en grafisk översikt över växel- och signalsäkerhetsanläggningar vid SJ 1918 visas alla sådana linjeblockeringssträckor, liksom lastplats- och svängbroblockeringar. De sista linjeblockeringarna med blockfält, som förreglades respektive frigavs med växelström alstrad av en handvevad induktor, försvann under 1960-talet. Bro- och lastplatsblockeringar med blockfält fanns kvar längre, liksom stationsblockering vid stationer såsom Tillberga och Östersund C. Det fanns även modernare reläsbaserade manuella linjeblockeringar på några få sträckor.