Licenstillverkning av ånglok (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Tuesday, October 13, 2020, 11:49 (1263 dagar sedan) @ Micke Carlsson

SJ lade tidigt ut tillverkningen av lok på svenska tillverkare. Gissningsvis hade de tillgång till Beyer, Peacocks & Co's ritningar men inte de detaljer som var licensierade till dessa.
De första lok som lades ut var fem B-lok som tillverkades av Nyköpings MV 1861-63. Därefter följde åtta B-lok som tillverkades av Motala Verkstad 1863-64. NOHAB levererade fem B-lok 1868-69 följt av fyra A-lok 1870. De svensktillverkade B-loken var dock tämligen lika de samtida BP&Co-tillverkade loken. Möjligen kan deltaljer som matarvattenpumpar och injektorer varit annorlunda eller så levererades en del utrustning från Manchester.
När NOHAB levererade sex G-lok till SJ 1871 så var dessa inte lika med de G-lok som BP&Co levererade 1870 utan mer lika den tidigare serien från 1867. Detta berodde trolikgen på licensfrågor då BP&Co-loken hade Le Chateliers mottrycksbroms och skruvomkastare vilket inte NOHAB-loken hade.
Antagligen skedde den svenska tillverkningen med Hr Beyers samtycke. Samma sak torde gällt andra svenska bolags svensktillverkade lok efter engelsk förlaga.
De första B-loken (1856) levererades med Stephensons slidstyrning då Beyer, Peacock & co troligen ännu inte hade licens för Allan's styrning (patenterad 1855) men senare serier fick Allan's, även de svensktillverkade. De äldre loken byggdes senare om så Prins August har numera Allan's.
Men modellen av lok 1 (som inte är Westergötland utan det lok som 1858 fick namnet Prins Carl) har Stephenson's styrning samt saknar balanser.


Hela tråden: