Stockholms ångspårvangar (Fordon: lok)

av Stefan Isaksson @, Uppsala, tisdag, oktober 13, 2020, 18:46 (11 dagar sedan) @ bosc

Stockholm Ångspårvagnar var byggda efter "Rowans system", som var patenterat. De byggdes av Atlas och det utgick en ganska hög licensavgift till Rowan (tusen kronor per vagn). Men det var inte hela vagnen som var patenterad, utan bara delar av maskineriet.

Exakt vad som var patenterat vet jag inte riktigt. Det man hör talas om är arrangemanget där motor och drivboggi (lokomotivet enligt SSB nomenklatur) inte var fast tillkopplad till vagnen. Detta medgav att man lätt kunde sätta ett annat lokomotiv till en vagn, vilket verkar ha skett på regelbunden basis: SSB hade tio vagnar och elva lokomotiv numrerade 1-10 respektive 1-11. Elvan var utbytesmaskineri som användes då ordinarie lokomotiv var inne på reparation eller service, vilket inträffade någonting i stil med en gång i månaden (för varje lokomotiv).

Jag är dock hyfsat säker på att det fanns någon mer finess med Rowans system än detta, vilken vet jag dock inte.

Hela tråden:

RSS-feed av trådar