Licenstillverkning av ånglok (Fordon: lok)

av BD @, tisdag, oktober 13, 2020, 19:05 (8 dagar sedan) @ Anders Sandgren

SJ beställde från BP och tillhandahöll till N&H hjulsatser m m för B-lok. Detta var BP väl medvetna om enär endera av herrarna Beyer eller Peacock ofta reste i Norden.

Senare köpte N&H hjul m m från leverantörer i England, Frankrike och Tyskland. N&H smidde troligen även hjulsatser men antagligen i liten omfattning. Från Frankrike köptes pressmidda hjulstommar till dess att stålgjutna stommar blev förhärskande.

Ledskenegnistsläckarskorstenar tillverkades av N&H och såldes bl a till Motala Verkstad. Tydligen fanns någon rättighet till den typen av skorstenar. Antagligen var det herrarna Erik Storckenfeldt och Fredrik Brodin som fanns bakom ledskenegnistsläckarnas konstruktion för att lyckas med eldning av skånska kol.

Licensavgifter betalade N&H till Krauss för kraussboggier. N&H skötte även om att de andra svenska loktillverkarna betalade till Krauss.

Eljest var det fritt att efterapa vad som behagades. N&H sände t ex en ritare till Småland för att rita av de smalspåriga kraussloken där. Ritaren var något konfunderad över vissa svetsade (vällda) fogar samt de pressmidda hjulen från Frankrike. N&H försökte finna ut vem som tillverkat de hjulen men det slutade med att N&H köpte hjul ifrån Borsig.

Slidstyrningar fanns det många patent på men Walschaerts (Heusinger) slidstyrning var fri när den blev aktuell i Sverige.

Att Motala Verkstad köpte komplett ritningssats och lånade gjutmodeller från Nohab för NOJ stora tanklok är känt. Loktillverkarna var då i kartell.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum