Dvärgsignaler med tillsatssken på TGOJ, del 2 (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Wednesday, October 14, 2020, 01:19 (1290 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

(fortsättning)

2. Dvärgsignaler med tillsatssken på andra stationer på TGOJ

Hade någon annan TGOJ-station dvärgsignal med vitt tillsatssken? Möjligen, men sannolikt inte efter att Siemensställverken infördes.

Hade någon TGOJ-station dvärgsignal med grönt/gröna tillsatssken? Kanske, men förmodligen inte efter att Siemensställverken infördes. Avkortade tågvägar avslutades där med ”vanlig” dvärgsignal kombinerad med en stopplykta för markering av avkortad tågvägs slutpunkt. Men jag vill inte helt utesluta möjligheten att det fanns dvärgsignal med grönt sken på TGOJ även efter att "Siemens-eran" hade införts; jag ska söka i en del A från 1970-talet som jag har undanstoppad – jag återkommer. Om det fanns någon dvärgsignal med grönt sken, måste den 1973 eller snart därefter ha kompletterats med röd ljusöppning till huvuddvärgsignal (i enlighet med säo-1973).

Efter att f.d. TGOJ 1988 hade blivit Banverkets järnvägsnät började avvecklingen av Siemensställverken och den speciella signaleringen. Då infördes (förstås) huvuddvärgsignaler på f.d. TGOJ-stationer där sådana passade enligt normal SJ/BV-signalering.
/up


Hela tråden: