Järnvägsentusiasmen ökar ? (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Wednesday, October 14, 2020, 12:59 (1284 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Ökar järnvägsentusiasmen i Sverige ?

Medlemsantal den 1/1 1976: SJK 2755, Mf SRJ 931, Mf ÖSlJ 907, Mf AGJ 785, Föreningen Gotlandståget 748, Föreningen Ånghwisslan 275, Ms JTJ 272, Skara Jvm 224, Föreningen Bödabanan 218, Mf OBJ ca 200, BJ:s 180, Mf ÖSJ 163, Mf GDJ 148, Mf KJ 145, Nohabs ångloksklubb 135.

Hur är motsvarande medlemsantal i dag ?


Jag har inte tillgång till några siffror, men jag [i]tror[/i] att medlemssiffrorna generellt är högre idag. Det är dock förrädiskt att jämföra med siffror från 1976. Järnvägsföreningar har samma problem som hela föreningssverige: Det är idag svårt att attrahera yngre personer och föreningarna dras med en åldrande och krympande skara aktiva. Situationen är säkerligen olika akut i föreningarna.

Jag vill inte vifta bort det problem du beskriver, men det kan vara värt att reflektera över att man hittar nästan ord för ord samma farhågor i en del skrifter från dåtiden. Kikar man i någon medlemsskrift från t ex runt 1980 så oroar sig dåtidens föreningsgrundare för återväxten. De som var unga då är idag pensionärer eller på väg dit, och tonen är densamma.


Hela tråden: