Dvärgsignaler med gröna sken på TGOJ? Ja. (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Thursday, October 15, 2020, 00:19 (1289 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Hade någon TGOJ-station dvärgsignal med grönt/gröna tillsatssken? Kanske, men förmodligen inte efter att Siemensställverken infördes. Avkortade tågvägar avslutades där med ”vanlig” dvärgsignal kombinerad med en stopplykta för markering av avkortad tågvägs slutpunkt. Men jag vill inte helt utesluta möjligheten att det fanns dvärgsignal med grönt sken på TGOJ även efter att "Siemens-eran" hade införts; jag ska söka i en del A från 1970-talet som jag har undanstoppad – jag återkommer. Om det fanns någon dvärgsignal med grönt sken, måste den 1973 eller snart därefter ha kompletterats med röd ljusöppning till huvuddvärgsignal (i enlighet med säo-1973).

Nu har jag gått igenom min TGOJ tdtbok del A från 1969, då huvudljussignaler och dvärgsignaler med grönt sken och deras signalbilder fortfarande beskrevs ganska detaljerat i linjebeskrivningen.

Och, jo, faktiskt. Dvärgsignal med grönt sken förekom på TGOJ-stationer 1969, alltså under tiden med ställverk från Siemens. Jag hittar följande:

Grängesberg C. Dvärgsignal för utfart från spår 2 mot Grängesberg mbg. (Fast spår 2 var väl Grängesberg C:s "SJ-del", så det räknas kanske inte.)

Ställdalen. Dvärgsignal för utfart från spår 1 och 2, både mot Kopparberg och mot Silverhöjden. Dvärgsignalen följdes av en utfartssignal (huvudljussignal).

Storå. Dvärgsignal för utfart mot Gusselby från spår 21. Dvärgsignalen följdes av en utfartssignal (huvudljussignal) på spår 5, så jag antar att spår 21 var spåret från Guldsmedshyttan.

Eskilstuna C.
- Dvärgsignaler för utfart från spår 24 och från spårgrupp X till spår 4-6. Dvärgsignalen följdes av utfartssignal/huvudljussignal mot på spår 4-6.
- En dvärgsignal bortom utfartssignalen från 4, 5, resp. 6 försignalerade den yttre utfartssignalen (huvudljussignal) mot Skogstorp.
- Dvärgsignal bortom de inre utfartssignalerna (huvudljussignaler) från spår 4-6 mot spår 21 och 22.
- Dvärgsignal för utfart från spårgrupp XII mot Folkesta. Dvärgsignalen följdes av en utfartssignal (huvudljussignal).

Flens övre. Dvärgsignaler för utfart från spår 1 och 2 mot Flen.

Oxelösund. Ett flertal dvärgsignaler för utfart från spår på höjdbangården mot "personbangården".
/up


Hela tråden: