Stockh - Oslo via Charlottenberg och Magnor 2.a världskriget (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Thursday, October 15, 2020, 17:14 (1282 dagar sedan) @ elofcreative

Hej. Arbetar nu med research för en bok som jag ska skriva, och nu skulle jag behöva lite hjälp av någon eller några som är insatta i järnvägen under andra världskriget. Vad jag förstått från böcker och tidtabeller så gick det nästan dagligen ett tåg mellan Stockholm och Oslo tur och retur. Gissar att det kanske bara var en vagn eller två av hela tåget som hade passagerare eller gods ämnade för hela resan till Oslo. Vad jag också förstått så var tågbanan på den svenska sidan elektrifierad men att den på den norska sidan inte var det, stämmer det? Jag är alltså intresserad av sträckan som går via Charlottenberg i Värmland och in i Norge via Magnor. Var det så att lokbyte skedde i Charlottenberg, så att ånglok drog vagnarna därifrån eftersom den norska sidan inte var elektrifierad? Bytte man ut personalen någonstans från svensk till norsk eller något liknande, eller körde svenskar hela vägen till Oslo, eller kanske bytte man i Magnor? Mig veterligen så hade ju också svenskarna gränskontroller för tågen i Charlottenberg och tyskarna i Magnor. Lite frågor och funderingar som jag gärna skulle vilja ha hjälp med, hoppas ni kan och vill hjälpa till.

Tack och väl mött i forumet!

Mvh

Anders Hillbom

Banan Lilleström-Charlottenberg elektrifierades först från 1951 och Laxå-Charlottenberg var el från 1937 så det måste ha varit byte till norskt ånglok . Personalbyte sannolikt i Charlottenberg.
Och tågbana är helt o.k tycker jag


Hela tråden: