Fråga: T.G.O.J Grön (Järnväg allmänt)

av Rickard95, Friday, October 16, 2020, 15:21 (1281 dagar sedan) @ Svante Andersson

Hej Svante:-)
Jag vill först vara tydlig med att jag inte har för avsikt att tillverka Bt loket. Just den bilden jag länkar till på Bt lok är den enda färgbild på helt nytillverkade T.G.O.J lok med grön färg jag lyckats uppbringa. Avsikten är att hitta rätt grön färg till Ma loken. Vet man om Bt och Ma målades med samma grön? Jag har inte för avsikt att följa de färger som Jeco eller NMJ tidigare använt såvida inte dessa stämmer med min uppfattning utifrån det tekniska materiel eller information jag tagit del av vid tillverkningsdagen. (Och just nu känns det väldigt långt bort att använda dessa färger.)

När det gäller den T.G.O.J gröna är det mer troligt att jag utgår ifrån de färger Lima och Heljan har på sina modeller. Avsikten är att hitta den gröna färgen som matchar både lok och personvagnar hos T.G.O.J.

Det blir ju lite knepigt att hitta rätt färgkod då färgkodsystemet inte har använts eller då det inte finns en översättare utifrån några färgprover/färgliknare.
Har man inget sådant hos G.B.B.J?
Det hade varit kul att få till sig någon form av färgkod som är nära eller beskrivning av den Gröna färgen. Olivgrön är återkommande i text. Hoppas på svar.
Mvh Rickard


Hela tråden: