Vännäs-Ånge 1975 (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren @, fredag, oktober 16, 2020, 15:54 (8 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson
Redigerad av Stig Lagergren, fredag, oktober 16, 2020, 16:20

Jag tillhör en av dem som fick njuta av 1:a klassen i detta tåg, visserligen i form av passresa, men ändå.
Under tiden 1971-74 blev det 7 ggr till Långsele och 2 till Ånge.

Min bostad, under tiden 1979-2009, var belägen bakom björkdungen.

[image]
När jag åkte med tåget 8 mars 1973 (bilden är en repris) hade jag kostat på mig förstaklassbiljett. Hade då också varit i Narvik bl.a. Tåget bestod av Hg 782, AB4, FV1 och två G-vagnar. Vad jag kan minnas var jag ensam i första klass. Åkte till Långsele och bytte till 953 som hade sammansättningen: Du2 541, G, WL3, AB3, BF2, BF1, FV1 och DF28. Från Sundsvall blev sammansättningen: F 621, 3 WL3, AB3, BF2, BF1, FV1 och DF28.
Om någon är intresserad av resrutten så var den Linköping - Nässjö - Falköping - Göteborg - Mellerud - Årjäng - Arvika - Hallsberg - Katrineholm - Boden - Kiruna - Narvik - Vännäs - Långsele - Stockholm - Hallsberg - Mariestad - Vara - Herrljunga - Göteborg - Helsingborg - Billeberga - Landskrona - Kävlinge - Eslöv - Hässleholm - Karlskrona - Alvesta - Linköping. Resan tog sex dagar.

Hela tråden:

RSS-feed av trådar