Fråga: T.G.O.J Grön (Järnväg allmänt)

av Hans Broman, Friday, October 16, 2020, 20:58 (1278 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Kan denna bild hjälpa?

[image]

I mina ögon stämmer Christers ovanstående bild bra med mina minnesbilder av Bt-lok under större delen av 1960-talet, alltså de år som gick innan TGOJ övergav det färgschemat. Samma kulörer fanns ju på elmotorvagnarna. Jag växte upp i Eskilstuna och hade många tillfällen att se Bt och motorvagnar på den tiden, även om jag inte kan garantera att samma kulörer gällde när loken var fabriksnya.

Flera decennier senare har jag blivit förvånad över att det övre färgfältet på det gamla Bt-färgschemat har beskrivits som olivgrönt. Någon sorts gul har jag alltid velat beskriva kulören som. Din bild visar, som jag ser det, att det är samma gula kulör på Bt:s överdel, Bt:s fordonssiffror och lokomotorns gula rand. Men det sägs i och för sig att färgseende och därmed även färgupplevelse kan skifta mellan olika människor.

Rickard95 skickade med en bild av två Bt-lok. Jag tror att bilden har blivit lite missfärgad med åren. Jag såg sällan så pass blek gul kulör, och det gröna fältet undertill har blivit lite påverkat av brunt på något sätt, tycker jag.

Den övre (gula) kulören på Svantes modelloksfoto är i mitt tycke kanske lite väl långt åt det gröna hållet, men det inte känns alldeles totalt fel.

Däremot hoppar jag högt när jag ser SMJ:s färgkarta och kulör S201 som där påstås ha använts för övre delen på Bt-lok och elmotorvagnar. Den kulören har jag aldrig sett på ett TGOJ-fordon!

Visst kan färger blekna med tiden, på lok likaväl som på foton. Men att bleknandet skulle ha skett från en antingen blekgrön eller olivgrön kulör år 1953 till en fylligare gul kulör på 1960-talet verkar inte rimligt.

Tyvärr tog jag aldrig någon färgbild av Bt eller elmotorvagnar före ommålningen. Däremot kan jag visa några färgbilder av TGOJ Ub, Hg och Ma från den tiden det begav sig (1966-67 i dessa fall):

[image]

[image]

[image]


Hela tråden: