Grängesbergs Mbg Lombergsområdet efter gruvdriften (4 bild) (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Sunday, October 18, 2020, 09:51 (1280 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Härdfickan och utlastningsfickan med transportband revs, men Härdhallen och själva GP-verket behölls.

Härdhallen var först idrottshall, men blev senare lager för Spendrups. GP-verket användes för malning av slagg från OJA i Oxelösund för att bli gödning till lantbruket. Tidigare så hade slaggen transporterats i järnvägsvagnar från Oxelösund till Grängesberg där TGOJ personal lossade slaggen för att bli bindemedel för kulorna, GRANCOLD.

I och med den nya verksamheten så började man köra slaggen i långtradare dygnet runt i stället för att använda järnvägen. All utrustning fanns ju kvar i både Oxelösund och Grängesberg samt direkttågen Oxelösund – Domnarvet gick ju förbi Grängesberg där dessa slaggvagnar mycket väl hade kunnat avkopplas och växlats in på Malmbangården för att tömmas, samt hämtats på återvägen.

Men ack nej 6 st långtradare tog över transporterna. Numera har även denna verksamhet upphört och GP-verket har tystnat, man Spendrups lagret består.

De 4 st nya lodräta schakten är övergjutna med var sitt betonglock i likhet med det 1919-20 upptagna nya donlägiga schaktet som aldrig togs i drift. Övriga gruvöppningar har fyllts med gråberg, men sättningar förekommer ibland i dessa.

Grängesbergs Mbg Detaljplan Lombergsområdet 1989 1992:

[img]images/uploaded/202010180749265f8bf386e1ba7.jpg[/img]

Förstoringar:

[img]images/uploaded/202010180750245f8bf3c0c4a67.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202010180750525f8bf3dc99bd7.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202010180751175f8bf3f5172f9.jpg[/img]


Hela tråden: