Godsvagnsverkstaden i Västervik. Q37p? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Sunday, October 18, 2020, 18:57 (1279 dagar sedan) @ Ola Almquist

TÖJ hade i huvudsak samlat verkstadsrörelsen till Finspång, NVHJ hade behållit sin i Vk. SJ specialiserade denna på godsvagnar och lade den organisatoriskt under huvudverkstad Tillberga/Tomteboda: En liten filial, ledd av en verkstadsmästare.


Var verkstadsmästare än en högre titel än verkmästare?

I 1951 års personalstat (SJ sista boktryckta) saknas titeln verkmästare. Under verkstadsmästare
(i två lönegrader) står verkstadsförmän. Dessa två personalgrupper var tjänstemannaanställda, motsatt det mesta verkstads- och förrådsfolket.

Behovet av smalspårsvagnar minskade dock stadigt: F d TÖJ mesta styckegodstrafik övertagits av Svelast 1958 (Den på f d NVHJ kvarstod t v på tåg). Överföringsvagnar kommit in i vagnslasttrafiken och treskensspår driftsatts Motala-Holmsbruk och Kimstad-Skärblacka.
Godsvagnsrevisionerna i Vk upphörde därför 1960.


Var reviderades överföringsvagnarna, om inte i Vk?

Vet ej, de kom aldrig till Örebro S. Finspångsverkstaden levde väl kvar till 1962? Den sorterade under huvudverkstad Örebro/Borås. I vart fall några anställda tog vid nedläggningen flytt till Ör.

Svaret kommer här liksom en några år äldre order.

[image]

[image]

Nedläggningen i Vk 1960 nämndes i notis i SIGNALEN.


Till och med i en flersidig artikel. Finns i nr 13/60.

/Ola

Oj, Kalmar! Det låter svårt att undvika tomdragning om man skulle ta sig till Kalmar. Kunde inte Växjö göra revisionerna?

Var rampades normalspårsvagnar i Östergötland och norra Småland kring den tiden? Jag gissar att vagnar till Västervik rampades i Åtvidaberg - eller i Norsholm/Kimstad? Rampades det även i Hultsfred och i så fall vilka sträckor täckte ramperna i Hultsfred resp Växjö?


Hela tråden: