Regelbundet hinder i tågvägen i Dj Ösby (Bana)

av Ulf Pålsson, Monday, October 19, 2020, 00:16 (1279 dagar sedan) @ Richard Loe

Nu blev jag nyfiken.

Det du beskriver är vad som i brittiska signalbestämmelser kallas för "calling on", dvs man kallar in ett tåg på i en rörelse på en blocksträcka där det redan finns ett annat tåg. "Calling on" används bland annat för att koppla ihop tågsätt i stationer och för att buffra upp pålok inför en stigning. Det finns särskilda undersignaler ( "subsidiary signals" ) till huvudsignaler för detta ändamål och sådana undersignaler räknas inte som dvärgsignaler. Undersignalerna har funnits i det brittiska systemet i fler än 100 år.

Nu vet jag att det finns motsvarande signalbilder på huvuddvärgsignaler och dvärgssignaler här i Sverige, men när infördes dom?

Oj, nu tog tråden ett jättesteg från "Björn Alnebos Roslagsbanebilder". Det vore intressant att diskutera och skriva om skillnader mellan signalerings- och trafikeringsprinciper på brittiska öarna å ena sidan och sådana i Centraleuropa (dit Sverige måste anses höra i detta sammanhang) å andra sidan. Men, det blir mycket omfattande i den här tråden, och jag avstår från det så länge.

Men, angående 'dvärgsignaler' i Sverige:
Dvärgsignaler med bara vita sken infördes i SJ:s trafikregler (Säo) år 1924.
Dvärgsignaler med gröna tillsatssken år 1934.
Huvuddvärgsignaler (komplettering av alla dvärgsignaler som hade gröna tillsatssken med ett rött, utanpåliggande tillsatssken) år 1973.

På Roslagsbanan sattes dvärgsignaler upp i början av 1940-talet.


Hela tråden: